Berichten over legal

  1. InfluencerMarketingGirl_Website_article_300x200.png

    In navolging van de Franse influencer-wet ijvert het Belgische parlementslid Vanessa Matz (Les Engagés) voor een Belgische influencer-wet. Haar wetsvoorstel heeft de bedoeling om influencers te controleren, consumenten te beschermen en platformen verantwoordelijk te maken. FeWeb stelt zich echter de vraag of dit wetsvoorstel iets regelt wat nog niet in de Belgische wetgeving staat. Een eerste analyse.

    Lees meer over "Op naar een Belgische influencer-wet?"

    Tags:

  2. Influencer-marketing-20200324111403653.jpg

    Het Franse parlement wil met deze wet "oplichting en misstanden van influencers op sociale media" aanpakken. Naast een brede definitie van het beroep van influencers en stelt de wet ook regels op voor hun gedrag, met name met betrekking tot reclame. Een Commerciële Influencer Brigade moet de praktijken te reguleren. Gelijktijdig brengt de regering een gids uit met de rechten en plichten van influencers, waarin goede praktijken worden uiteengezet. Deze acties zijn er gekomen door mistoestanden door malafiede influencers in de gezondheids- en financiële sector.

    Lees meer over "Deze nieuwe regels treden nu in werking in Frankrijk"

    Tags:

  3. BeCoCo_Website_article_300x200.png

    Met een pop-upshop, infosessies en een sensibiliseringscampagne legt de Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand een ganse week lang de focus op consumentenrechten. Aanleiding is de Werelddag voor Consumentenbescherming op 15 maart. De dag nadien leggen FeWeb en enkele partners met een conferentieprogramma de nadruk op online toegankelijkheid, cyber security, influencer marketing, consumentenrechten in e-commerce en duurzaamheid.

    Lees meer over "Week van de Consument focust op bewust (online) consumeren"

    Tags:

  4. MeetUp_08032022_Website_article_300x200.png

    Kinderen die in stories van mom & dadfluencers betrokken worden, kidfluencers en minderjarige influencers en content creators mogen niet zomaar 'werken'. Zij moeten de regels voor kinderarbeid volgen, maar die zijn onvoldoende aangepast aan de digitale realiteit. In deze video van de MeetUp van 6 maart 2023 licht parlementslid Leen Dierick haar wetsvoorstel toe en geven Isha Upadhyaya en Bart Van den Brande van Sirius Legal een helder overzicht van de regels in het buitenland. 

    Lees meer over "Video: de nieuwe regels voor minderjarige influencers"

    Tags:

  5. ContentCreatorsProtocol_Website_article_300x200.png

    De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) die toekijkt op het respecteren van het Content Creator Protocol, legde 3 influencers waarschuwingen op. Het gaat telkens om video's met commerciële communicatie die niet als reclame aangeduid werden. De influencers werden volgens de VRM eerst verschillende malen gecontacteerd vooraleer ze nu een officiële waarschuwing krijgen voor inbreuken op het Mediadecreet.

    Lees meer over "Eerste waarschuwingen van VRM voor 3 influencers"

    Tags:

  6. InfluencerMarketingGirl_Website_article_300x200.png

    Het is niet altijd duidelijk of je als Belgische influencer je ook moet houden aan de wetten in het buitenland. Soms geldt de woonplaats van de influencer maar soms van de gebruiker. Best is om juridisch advies in te winnen. We sommen alvast de regels van enkele landen op. 

    Lees meer over "Influencer Guidelines in het buitenland"

    Tags:

  7. Influencer_Aanbevelingen_Website_article_300x200.png

    De eerste versie van de Aanbevelingen dateert van 2018 maar ondertussen is het influencer marketing vakgebied heel wat veranderd. Dat bleek ook uit de SMI Barometer over hoe jongeren omgaan met de boodschappen van influencers. Zo speelt de authenticiteit en de transparantie een grotere rol. Ook op juridisch vlak schept een Europese Richtlijn een kader voor commerciële video's op platformen. De nieuwe aanbevelingen van FeWeb en het Communicatie Centrum spelen hierop in.

    Lees meer over "Nieuwe Influencer Marketing Aanbevelingen van FeWeb en het Communicatie Centrum"

    Tags:

  8. InfluencerMarketing_Website_article_300x200.png

    Contentcreators of influencers worden meer en meer ingezet door ondernemingen om een merk, product of dienst te promoten bij hun volgers. Maar het is voor de gemiddelde volger niet altijd duidelijk dat het om reclame gaat en dat de contentcreator in ruil voor het bericht een voordeel krijgt. Daarom stelde de FOD Economie best practices op (afgetoetst met FeWeb en het Communicatie Centrum). Die moeten de consument helpen om reclameboodschappen meteen te herkennen én toont contentcreators hoe ze hun volgers helder kunnen informeren en welke informatie ze verplicht moeten meedelen. Ontdek er alles over in 6 vragen en antwoorden.

    Lees meer over "FOD Economie roept contentcreators op om reclame duidelijk kenbaar te maken"

    Tags:

  9. MeetUp_08032022_Website_article_300x200.png

    In deze video (in het Frans) van de MeetUp georganiseerd door Cap Numérique en FeWeb, geeft Boris Hourdeaux van de FOD Economie zijn visie op de online wetgeving. Hij controleert de "wettelijke vermeldingen" (die aanwezig moeten zijn op de website, maar ook op sociale netwerken), de informatieverplichtingen op de productfiches, alsook op de online besteltunnel, de bevestiging en de verplichtingen van de verkoper op het gebied van klantenservice (wettelijke garantie, herroepingsrecht, informatie over buitengerechtelijke geschillenbeslechtingsprocedures, enz. ). Ook gaat hij in op de "omnibus"-richtlijn, die in mei 2022 in werking treedt, d.w.z. de verordeningen inzake reclameboodschappen, "misleidende reclame" en de regels inzake influencer marketing.

    Lees meer over "MeetUp: online communiceren en verkopen, welke zijn de belangrijkste regels volgens de FOD Economie?"

    Tags:

  10. MeetUp_Video_InfluencerRegels_Website_article_300x200.png

    Het regent regels: elke instantie die van ver iets met influencer marketing te maken heeft, wil scoren met al dan niet verplichte guidelines. Hoe kan je als agency, content creator en influencer nog correct communiceren? Welke instanties zijn betrokken, welke regels legt elke instantie op, wat doet de sector aan de wildgroei van regels en wat raden we je aan als influencer, content creator of agency? Dit artikel, de presentatie van Bart Van den Brande en Isha Upadhyaya van SiriusLegal en de video van de MeetUp brengen je helemaal bij en geven een blik op de toekomst.

    Lees meer over "Welke regels respecteren bij Influencer Marketing?"

    Tags:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten